Apr
12



4 months ago 604,469 notes



Apr
11

akurlah bahawa manusia merancang dengan cita-cita sedang Tuhan merancang dengan cinta. akurlah bahawa aturan Tuhan sentiasa melebihi harapan insan. akurlah kita tak selalu dapat apa yang kita mahu. akurlah bahawa kehendak manusia jarang-jarang selari dengan ketentuan Tuhan.

segala yang kita ada, semuanya adalah pinjaman dari Tuhan. termasuklah perasaan pun. dan kalau sudah namanya pinjam, kena pulangkan balik. bersedialah andai sampai masa, perasaan itu harus dipulangkan semula :’)


#sederhanaindah #warnawarnihati (via warna-warni-hati)


4 months ago 87 notes



Apr
9

~Penguat Memori~

Dulu saya selalu pening sebab memori saya lemah dan tak boleh fikir banyak nanti kepala saya sakit yang amat sangat sebab saya ni ade migraine…

Jadi saya pun utarakan masalah ni kepada syaikh saya untuk meminta “ubat” daripadanya….

Beliau ajarkan saya sesuatu yang sangat bermakna yang mengubah diri saya lepas tu. Amalan yang beliau ajarkan kepada saya ialah:

1) Jangan bermaksiat walau sekecil maksiat sebab itu raja segala kekuatan akal dan memori,lagi banyak tinggal maksiat,lagi kuat otak kita.

2) Banyakkan makan kismis,badam,kurma dan jangan makan kepala ikan,kepala udang,organ dalaman,jajan,coklat,keropok dan semua jenis makanan yang ada MSG dan bahan kimia yang banyat,minuman berkabonat dan semua yang tak berkhasiat.

3) Amalkan adab-adab sunnah pada setiap masa samada tidur,makan,minum,masuk tandas,dalam tandas,belajar dan sebagainya.

4) Yang terpenting,amalkan sunnah selepas salam ketika solat iaitu letakkan tapak tangan kanan di dahi sejurus selepas salam dan baca Allahuakbar sekali,kemudian baca astagfirullahal’azim sebanyak 3X tetapi pada kali yang ketiga,kuatkan sedikit dan lanjutkan sedikit bacaannya. Kemudian baca doa: ” bismillahillazi laailahailla huwarrahmanir rahim, Allahumma Azhib ‘Annil Hamma wal Huzna..” , kemudian selawat 3X dan baca “Ya Qowiyyu ” 10X dengan niat dan doa dalam hati supaya Allah kuatkan akal kita…

Alhamdulillah sejak amal benda ni bermula beberapa tahun lalu hingga sekarang, Allah telah berikan kecerdasan fikir dan memori yang kuat dan juga sembuhkan migraine tu…

Jadi sangat lah berbesar hati untuk saya kongsikan bersama dengan korang amalan ni…yang penting,mesti istiqamah..yakin sungguh-sungguh bahawa Allah Maha berkuasa untuk buat apa sahaja sebab Allah lambat kabulkan doa orang yang dalam hatinya ada kebesaran makhluk (apa-apa selain Allah),tetapi orang yang dalam hatinya cuma ada Allah,Allah akan kabulkan doanya sebelum dia angkat tangan untuk berdoa dengan izinNya…

Nota: Mengikut syeikh saya, amalan ini merupakan amalan warisan yang diajarkan kepadanya oleh Qutbul Aqtab Maulana Muhammad Zakariyya Al-Khandahlawi Rahimahullah,seorang wali qutub yang sangat hebat hubungannya dengan Allah dan Rasul…

via Ustaz Ibnu Batoota

#cnp


(via aidilirman)


4 months ago 328 notes



Apr
5

akan ada di mana satu hari
sejadah mu di hampar kan di hadapan sajadah ku
doa mu di amin kan bersama -sama
semoga cinta yg akan terbina kekal sehingga syurga

-awanBiru-


(via fotouniks)


4 months ago 22 notes



Apr
5

4 months ago 1,149 notes



Mar
31

rozizarina:

Jangan menangis untuk orang yang sakitkan hati kita, just senyum dan cakap dekat dia “terima kasih sebab bagi saya peluang untuk cari yang lebih baik dari awak”… 
Memang sakit melihat orang yang kamu sayangi bahagia dengan orang lain tapi lebh sakit lagi kalau orang yang kamu sayangi itu tidak bahagia bila bersama kamu. 
Jadi menurut aku, biar tiada kasih sayang dari manusia. asalkan ada kasih sayang dariNya. Biar tiada cinta dari makhlukNya. asalkan ada cinta dari PenciptaNya
:)

rozizarina:

Jangan menangis untuk orang yang sakitkan hati kita, just senyum dan cakap dekat dia “terima kasih sebab bagi saya peluang untuk cari yang lebih baik dari awak”… 

Memang sakit melihat orang yang kamu sayangi bahagia dengan orang lain tapi lebh sakit lagi kalau orang yang kamu sayangi itu tidak bahagia bila bersama kamu. 

Jadi menurut aku, biar tiada kasih sayang dari manusia. asalkan ada kasih sayang dariNya. Biar tiada cinta dari makhlukNya. asalkan ada cinta dari PenciptaNya

:)


4 months ago 327 notes



Mar
31



4 months ago 3,481 notes



Mar
31

ruuhulhubbi:

When talking about marriage, Allah says your spouses are garments for you. A garment may or may not fit perfectly - but either way, it covers imperfections, protects, and beautifies. ~ Yasmin Mogahed

ruuhulhubbi:

When talking about marriage, Allah says your spouses are garments for you. A garment may or may not fit perfectly - but either way, it covers imperfections, protects, and beautifies. ~ Yasmin Mogahed


4 months ago 847 notes



Mar
31



4 months ago 1,182 notes



Mar
31

Bayangkan—
Sehelai kertas putih bila di conteng-padam-conteng, padam sampai bersih. Namun still nampak kesan kan? Macam tulah definisi maaf pada manusia. Walau mulut kau dah kata “ya,aku maafkan kau” tapi kadang hati rasa macam menidakkan. Ahh jangan tipu.

Tapi kan—
Andaikata Allah yang bagi sehelai kertas putih pada kita. Lalu ia diconteng dipijak dironyok, pulang semula pada Dia, Allah akan ambik dan pulang semula kertas yang baru putih bersih pada kita. Definisi maaf Allah tu jauh lebih mulia dan betapa Allah tu maha pengampun kan?


(via kisahsukaduka)


4 months ago 156 notes



Mar
31



4 months ago 666 notes



Feb
22

Berdialog dengan Tuhan.

" Allah, hari ni aku penat sangat."

" Allah, aku ada banyak kerja hari ni"

" Allah, hati aku sakit sangat"

Bunyi macam klise?

Pejam mata rapat- rapat,
dan mula meluahkan pada Tuhan.

Kau akan rasa,
ketenangan yang teramat.
Tak mampu digantikan dengan apa pun.

Bulu roma berdiri,
saat nama Tuhan aku sebut.

Apa lagi yang hati inginkan kalau bukan ketenangan kurniaan Tuhan?


Pada dikau yang hati bersepai,
untuk engkau yang hati bersarat luka,

Cubalah.

*senyum*


(via nurul-qalbi)


5 months ago 530 notes



Feb
22

lovemebunga:

cantiknyaaaaa

lovemebunga:

cantiknyaaaaa


5 months ago 96,425 notes



Feb
22

islamic-reflections:

Islamic Wisdom


5 months ago 1,149 notes



Feb
22

rozizarina:

Allah, selalu aku bimbang manusia memandang tidak elok terhadapku, Tetapi aku lupa bagaimanalah agaknya aku pada pandanganMu :(

rozizarina:

Allah, selalu aku bimbang manusia memandang tidak elok terhadapku, Tetapi aku lupa bagaimanalah agaknya aku pada pandanganMu :(


5 months ago 858,144 notes